EFTER KONKRETE OPLEVELSER SOM PRIVAT SOCIALRÅDGIVER DER FUNGEREDE SOM BISIDDER FOR FAMILIE
Er det udmeldingen fra aktivsocialraadgiver.dk at:
Jeg sætter nu ind på en mere dybere indsigt og specialisering indenfor børne/familieområdet – Lov om social service, vejledninger og tilstødende love og regler.
Det er klart for mig som socialrådgiver at der er muligheder for at borgerne køres rundt i den kommunale manage.
DET ER ULOVLIG PRAKSIS AT LEDERE PÅLÆGGER SAGSBEHANDLERE MÅLTAL OG ØKONOMISKE RAMMER FOR SAGSBEHANDLINGEN
Men det er det – som det går ud på for mange kommunalansatte sagsbehandlere/socialrådgivere.
Det kaldes for “magtfordrejning“.
Den sidste grupper har ellers en faglig og etisk pligt til at sige fra overfor ulovlige praksisser – men en undersøgelse fra Dansk socialrådgiverforening viser at 7 ud af 10 socialrådgivere ikke tør anvende deres ytringsfrihed og at ca.50% ikke kender til rammerne for deres ytringsfrihed.
Ikke alene svigter socialrådgivere ved ikke at anvende deres grundlovssikrede og i internationale konventioner ytringsfrihed (fordi der er bange for fyringer og deres fremtid indenfor det kommunale system) – de svigter også de etiske professionsværdier der er fastsat af DS – Dansk socialrådgiverforening og dermed de borgere hvis retssikkerhed de er sat i verden for at repræsentere.
LANDETS KOMMUNER STILLER IKKE STORE KRAV TIL AT ANSATTE OVERHOLDER GÆLDENDE LOVE OG REGLER
Og det går sikkert med mange borgere der i en social udsat position ikke har overskuddet til at finde ud af hvad der er op eller ned i sagen og hvilke rettigheder borgerne egentlig har i mødet med det kommunale system.
Jer forsøger jeg at hjælpe gratis via hjemmesiden så i kan hjælpe jer selv – for det er jo ikke alle der har muligheder for at hyre en privat socialrådgiver der kan fungere som bisidder eller partsrepræsentanter for dem…
MEN MÅSKE KAN DET BLIVE NØDVENDIGT AT EN FAMILIE HYRER EN PRIVAT SOCIALRÅDGIVER
Der kender de gældende love og paragraffer når der er tale om en børne/familiesag.
BORGERE DER ER KOMMET I KLEMME I DET KOMMUNALE SYSTEM – BRUG JERES RETTIGHEDER
Jeg taler her om:
- Aktindsigt – part i egen sag
- Bisidder eller partsrepræsentant
- Partshøring
- Retten til at afgive en udtalelse
- Aktindsigt – efter lov om offentlighed i forvaltningen: Hvis du/i vil undersøge den kommunale børne/familieafdeling
- Gratis skabelon til aktindsigt når du er part i egen sag
- Muligheden for at skifte sagsbehandler – Gratis skabelon til skift af sagsbehandler
- Lydoptagelse af møder med den kommunale forvaltning
- At du/i klager over den kommunale afgørelse som du/i ikke er tilfredse med hele vejen gennem klagesystemet:
Først klage til kommunen der er 1.ste klageinstans – derefter klage til ankestyrelsen der er 2´n klageinstans.
Kommunen SKAL give jer en klagevejledning… - Muligheden for at stævne kommunen og forlange erstatning eller anlægge en injuriesag via en domstol.
OG HUSK NU REGEL NR.1 = FÅ ALT SOM I A.L.T PÅ SKRIFT
Hvis du/i som borgere kan undgå at ringe til den kommunale forvaltning så gør det og henvend jer udelukkende skriftligt til den kommunale forvaltning – det sikrer beviset stilling.
Og sørg for at du/i gemmer alt på skift – det skal bruges i en evt.klagesag eller som dokumentation generelt.
REGN IKKE MED AT DE KOMMUNALE FORVALTNING OVERHOLDER GÆLDER LOVE OG REGLER
For det kan netop betale sig for dem ikke at gøre det… Og det spekulerer landets 98 kommuner i – BIG TIME.
Regn heller ikke med for meget hjælp fra den kommunalansatte borgerrådgiver – kvalitetsniveauet for borgerrådgivere er stærkt svingende i Danmark.
Deres primære opgave er nok at sikre at borgerne IKKE klager til 2-klageindstans i Danmark – Ankestyrelsen.
DOKUMENTATIONEN FOR AT BORGERNES RETSSIKKERHED SEJLER PÅ 98 FORSKELLIGE KURSER I DANMARK- SAMTIDIGT
Finder du b.la i De sociale Danmarkskort:
LEMFÆLDIGHEDEN AF KVALITETEN AF KOMMUNALE AFGØRELSE SVARER TIL AT…
En blind abe trækker et kort fra 2 kortbunker der ligger på bordet:Den ene bunke kort giver en rigtig afgørelse.
Den anden bunke kort giver en rigtig afgørelse.
Faktisk er der kommuner der indenfor specifikke områder har en endnu højere fejlafgørelsesprocent.
Selv ankestyrelsen og rigsrevisionen samt organisationer som f.eks Dansk handicapråd ved godt at den kommunale sagsbehandling (og borgernes retssikkehed) sejler.
Det ER der dokumentation for….