Call us : 20530564
Mail us : aktivsocialraadgiver@protonmail.com

Aktiv Socialrådgiver

Privat socialrådgivning for folket

Menu

Skip to content
  • Start
    • Sitemap
  • Profil
    • Ansvarsfraskrivelse
    • Betingelser
    • Geografisk område
    • IT-referencer
    • OSS & svar
    • Privatlivspolitik
  • Materialer
    • Borger
      • 9 råd
    • Dokumenter
    • Dokumentation/Evidenser
    • Interviews med sociale aktører
    • Konventioner
      • Protokol til konventionen mod tortur og anden grusom behandling
    • Principper – Socialjura
    • Reformer på de sociale områder 2007-2017
    • Sagslog – Få styr på din sag
    • Video Guider
  • Ydelser
    • Socialrådgivning
    • Støtte og kontaktperson
    • Oplæg & foredrag
  • Produkter
    • Google kort
    • IT-Undervisning
    • PDF-dokumenter Produkter
      • Linksamling – Førsokratiere, filosoffer og sociologer
      • FN-Konvention om Barnets Rettigheder
      • Grundloven af 1953
      • Jura Principper
      • Linksamling: Kommunale praksisser fra 2015-2020
      • Kompendium om magt 27 sider
      • Modelsamlingen 47 modeller
      • Vejledning til Forvaltningsloven
    • Tidssvarende hjemmesider
      • Mini Web 1-5 sider
      • Media Web 5-10 sider
      • Maxi-web 10-??? sider
  • Priser
  • Nyheder
  • Links
  • Kontakt

Ophør af foranstaltninger og videreførelse af anbringelser – Serviceloven §.66

mand læser kort i natur
9. april 2022Børn & familier, Børn/Unge, Lov om social service, Nyheder§66, anbragte, anbringelse, beskæftigelse, børn, efterværn, forældremyndighedsindehaveren, foranstaltninger, frivillig, handleplan, helhedsorienteret, hjemgivelse, lov, overdragelse, plan, samtykke, service, social, uddannelse, ungeSealand

Kilde: Retsinformation.dk
LBK nr 1548 af 01/07/2021 Social- og Ældreministeriet – Serviceloven Bekendtgørelse af lov om social service
Frenhævninger: Aktivsocialraadgiver.dk

§ 68. Foranstaltninger efter § 52, stk. 3, skal ophøre, når formålet er nået, når de ikke længere opfylder deres formål, eller når den unge fylder 18 år, jf. dog §§ 76 og 76 a.

Stk. 2. Et anbragt barn eller en anbragt ung kan først hjemgives, efter at kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om hjemgivelse og om hjemgivelsesperiodens længde, jf. stk. 4. I særlige tilfælde kan kommunalbestyrelsen beslutte, at der ikke skal være en hjemgivelsesperiode.

Stk. 3. I tilfælde, hvor forældremyndighedsindehaveren anmoder om at få hjemgivet et barn eller en ung, der er anbragt med samtykke efter § 52, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen tage stilling til spørgsmålet om hjemgivelse, senest 7 dage fra anmodningen fremsættes. Det samme gælder, såfremt en ung over 15 år, der er anbragt med samtykke efter § 52, stk. 1, anmoder om at blive hjemgivet.

Stk. 4. Kommunalbestyrelsen skal fastsætte længden af en hjemgivelsesperiode. Hjemgivelsesperioden kan vare op til 6 måneder, og længden fastsættes under hensyn til:

1) muligheden for at sikre en skånsom og planlagt hjemgivelse for barnet eller den unge,

2) forberedelse af eventuel støtte til barnet eller den unge eller forældrene efter hjemgivelsen efter § 52, stk. 3, nr. 1, 3, 5 eller 6, og

3) kommunens mulighed for at foretage en vurdering af, om der er grundlag for at træffe afgørelse efter § 58 eller § 68 a i situationer, hvor forældrene har tilbagekaldt et samtykke til en frivillig anbringelse efter § 52, stk. 3, nr. 7.

Stk. 5. Hjemgivelsesperioden er en videreførelse af den eksisterende anbringelse efter § 52, stk. 3, nr. 7.

Stk. 6. Kommunalbestyrelsen har ikke pligt til at behandle en anmodning om hjemgivelse i den periode, hvor en sag er under behandling i Ankestyrelsen eller ved retten.

Stk. 7. Kommunalbestyrelsen kan afvise at behandle en anmodning fra forældremyndighedsindehaveren om hjemgivelse af et barn eller en ung, der er anbragt efter

1) § 58, hvis der ikke er sket væsentlige ændringer af forholdene hos forældremyndighedsindehaveren, barnet eller den unge, eller

2) § 68 a, hvis der ikke er sket væsentlige ændringer af forholdene hos anbringelsesstedet, barnet eller den unge.

Stk. 8. Når kommunalbestyrelsen behandler en anmodning fra forældremyndighedsindehaveren eller den unge, der er fyldt 15 år, om hjemgivelse af et barn eller en ung, der er anbragt efter § 58 eller § 68 a, skal kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om hjemgivelse og hjemgivelsesperiodens længde, jf. stk. 2, hvis der er grundlag herfor. Hvis kommunalbestyrelsen ikke finder, at der er grundlag for at hjemgive barnet eller den unge, forelægges sagen til afgørelse i børn og unge-udvalget, jf. § 58 eller § 68 a.

Stk. 9. I alle tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om hjemgivelse af et barn eller en ung, der er anbragt efter § 58 eller § 68 a, skal kommunalbestyrelsen umiddelbart orientere børn og unge-udvalget herom.

Stk. 10. Forud for hjemgivelse skal kommunalbestyrelsen revidere handleplanen, jf. § 140, eller relevante dele af en helhedsorienteret plan, jf. § 140 a, og angive den videre indsats i forbindelse med hjemgivelsen. I forbindelse med en sanktion efter straffelovens § 74 a skal revisionen særlig vedrøre, hvordan målene om uddannelse eller beskæftigelse nås.

Stk. 11. Kommunalbestyrelsen i den unges opholdskommune skal senest 6 måneder forud for ophør af en anbringelse ved det fyldte 18. år træffe afgørelse om, hvorvidt den unge har behov for efterværn eller opretholdt anbringelse, jf. § 76 a, og i givet fald træffe afgørelse om, hvilke foranstaltninger der skal iværksættes efter §§ 76 eller 76 a.

Kommunalbestyrelsen skal forinden da i samarbejde med den unge have revideret handleplanen eller relevante dele af en helhedsorienteret plan og herunder have taget stilling til den unges videre forløb med hensyn til uddannelse og beskæftigelse samt øvrige relevante forhold. Hvis en ung frem til sit fyldte 18. år har været anbragt som led i et forbedringsforløb, jf. §§ 13 og 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, udarbejder kommunalbestyrelsen en handleplan, jf. § 140.

Stk. 12. Hvis en ung i alderen 18 til 22 år, der har været anbragt indtil sit fyldte 18. år, eller som har haft en fast kontaktperson indtil sit fyldte 18. år, skifter opholdskommune, skal den hidtidige opholdskommune forud for skiftet oversende den unges reviderede handleplan eller relevante dele af en helhedsorienteret plan, jf. stk. 11, til den nye opholdskommune, medmindre der er truffet afgørelse om foranstaltninger efter § 76 a. Oversendelse af handleplanen eller relevante dele af en helhedsorienteret plan skal ske med samtykke fra den unge og forældremyndighedsindehaveren.

Stk. 13. Den nye opholdskommune skal inden 30 dage fra modtagelsen træffe afgørelse om, hvorvidt den unge har behov for støtte efter § 76, og i givet fald træffe afgørelse om, hvilke foranstaltninger der skal iværksættes. Hvis der iværksættes støtte efter § 76, skal der udarbejdes en ny handleplan, jf. § 140, eller relevante dele af en helhedsorienteret plan, jf. § 140 a, skal opdateres.

Related

Post navigation

← Økonomisk støtte til forældremyndighedsindehaveren/-erne Afbrudt eller overvåget samvær: Lovhjemmel →

DANMARKS STØRSTE

Hjemmeside for en privat socialrådgiver

  • Digitale produkter
  • Ydelser
  • Materialer
  • Links
  • Kontakt

NEDTÆLLING TIL TVEKAMP PÅ ORD

Om retssikkerheden i Danmark27. august 2022
3 months to go.

SØG & FIND

SENESTE INDLÆG

  • Beskyttet beskæftigelse og aktivitets- og samværstilbud
  • Genvurdering i børne/familiesag når der indkommer en underretning
  • Ankestyrelsens principmeddelelse 5-22 om merudgiftsgodtgørelse

KATEGORIER

ABONNER PÅ NYHEDER

Indtast din email-adresse og modtag besked når der er udgivet nye indlæg...

TAGS

2021 (12) afgørelse (11) aktindsigt (24) aktiv (12) ankestyrelsen (46) ansvar (12) borger (23) borgere (23) børn (37) dokumentation (15) familier (13) folketingets (18) forvaltning (11) forvaltningsloven (21) hjælp (11) jobcenter (11) KL (11) klage (11) kommunal (19) kommune (10) kommunen (12) kommuner (27) kontanthjælp (13) lov (42) magt (15) ombudsmand (19) part (11) partshøring (12) produkter (10) regler (16) retssikkerhed (97) sag (17) sagsbehandler (11) sagsbehandling (20) service (17) servicelov (11) social (24) sociale (23) socialjura (12) socialrådgiver (16) støtte (13) tilsyn (11) unge (29) vejledning (43) økonomi (11)

AKTIV SOCIALRAADGIVER.DK

Socialrådgivning for folket - Af folket.

KALENDER

maj 2022
M Ti O To F L S
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
« apr    

KATEGORIER

SØG & FIND

Aktiv Socialrådgiver

Aktiv socialrådgiver - socialrådgivning for folket

NYHEDER

Beskyttet beskæftigelse og aktivitets- og samværstilbud

Genvurdering i børne/familiesag når der indkommer en underretning

Ankestyrelsens principmeddelelse 5-22 om merudgiftsgodtgørelse

Principgørelse fra ankestyrelsen 15-21: Vejledningsforpligtigelse/sanktioner

Vejledning om rådighed og sanktioner

Kommunalbestyrelserne må ikke tage usaglige økonomiske hensyn

Journalisering, postlister og aktiv information: Offentlighedslovens §.15

Sagsbehandling i sager om børn og unge med særlige behov for støtte

Danmarks største hjemmeside for privat socialrådgiver

Onlineundersøgelse af borgertilfredshed med kommunale jobcentre København 2022

KATEGORIER

ARKIVER

SENESTE INDLÆG

  • Beskyttet beskæftigelse og aktivitets- og samværstilbud
  • Genvurdering i børne/familiesag når der indkommer en underretning
  • Ankestyrelsens principmeddelelse 5-22 om merudgiftsgodtgørelse
  • Principgørelse fra ankestyrelsen 15-21: Vejledningsforpligtigelse/sanktioner

Abonner på nyheder

Indtast din email-adresse og modtag underretning når der er nyheder på aktivsocialraadgiver.dk

Join 4 other subscribers

Ophavsret © Aktiv Socialrådgiver
Powered by WordPress , Theme i-max by TemplatesNext.
Cookies på hjemmesiden
Der anvendes cookies til statiske formål på hjemmesiden. Du kan fravælge cookies og stadig se hjemmesiden - som lovgivningen foreskriver at du skal kunne gør det
Cookie indstillingerAccepter
Opdater samtykke

Privatlivsoversigt

Denne webside bruger cookies til at forbedre din oplevelse, mens du navigerer gennem hjemmesiden. Ud af disse gemmes de cookies, der er kategoriseret som nødvendige, i din browser, da de er vigtige for, at websitet kan fungere grundlæggende. Vi bruger også tredjepartscookies, der hjælper os med at analysere og forstå, hvordan du bruger dette websted. Disse cookies gemmes kun i din browser med dit samtykke. Du har også mulighed for at fravælge disse cookies. Men fravalg af nogle af disse cookies kan påvirke din browseroplevelse.
Necessary
Altid aktiveret
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVarighedBeskrivelse
cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsDenne cookie indstilles af GDPR Cookie Consent plugin. Cookien bruges til at gemme brugerens samtykke til cookies i kategorien "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
GEM & ACCEPTÈR

Digitale produkter er digitale - Socialrådgiverydelser kan ikke bestilles som produkt: Det kræver at jeg vurderer om sagen ligger indenfor mine arbejdsområder. Luk

MENU
  • Start
    • Sitemap
  • Profil
    • Ansvarsfraskrivelse
    • Betingelser
    • Geografisk område
    • IT-referencer
    • OSS & svar
    • Privatlivspolitik
  • Materialer
    • Borger
      • 9 råd
    • Dokumenter
    • Dokumentation/Evidenser
    • Interviews med sociale aktører
    • Konventioner
      • Protokol til konventionen mod tortur og anden grusom behandling
    • Principper – Socialjura
    • Reformer på de sociale områder 2007-2017
    • Sagslog – Få styr på din sag
    • Video Guider
  • Ydelser
    • Socialrådgivning
    • Støtte og kontaktperson
    • Oplæg & foredrag
  • Produkter
    • Google kort
    • IT-Undervisning
    • PDF-dokumenter Produkter
      • Linksamling – Førsokratiere, filosoffer og sociologer
      • FN-Konvention om Barnets Rettigheder
      • Grundloven af 1953
      • Jura Principper
      • Linksamling: Kommunale praksisser fra 2015-2020
      • Kompendium om magt 27 sider
      • Modelsamlingen 47 modeller
      • Vejledning til Forvaltningsloven
    • Tidssvarende hjemmesider
      • Mini Web 1-5 sider
      • Media Web 5-10 sider
      • Maxi-web 10-??? sider
  • Priser
  • Nyheder
  • Links
  • Kontakt