Materialer Aktiv socialrådgiver

HVAD ER DINE RETTIGHEDER UNDER CORONA-PANDEMIEN

Kan du som ledig/arbejdsløse sige nej til en videosamtale med konsulent fra det kommunale jobcenter eller med en konsulent fra din A-kasse:

SVARET ER JA OG JA

Du kan IKKE sige nej til en telefonsamtale.

Uanset hvad kan du som ledig dokumentere hvad der blev sagt, hvordan, af hvem, i hvilken tone og sprogbrug ved at optage samtalen.
Systemet tror mest på systemet og ikke på den enkelte borger – du vil derfor kunne opleve at den kommunale sagsbehandler og sagsbehandler fra din A-kasse forstår hinanden rigtig godt hvis du er ledig og medlem af en A-kasse.

ER DU IKKE MEDLEM AF EN A-KASSE = PÅ KONTANTHJÆLP?

Så vær forberedt på at kommunalansatte “job”konsulenter kan finde på lidt af hvert og måske ikke kender gældende love og forvaltningsretlige retsgarantier m.m.
Landets kommuner ansætter gerne personale som sagsbehandlere der ikke har været på nogen form for kurser i f.eks gældende forvaltningsret m.m.
Og du må godt optage samtalen så du kan huske hvad der blev aftalt – det kan jo være at den kommunalansatte “glememr” at skrive ned i notat hvad det var du sagde – og ved at optage sikrer du som borger din retssikkerhed hvis der senere opstår problemer med det kommunale jobcenter – jeg er selv ledig/langtidsledig så jeg taler af erfaring her – det er IKKE noget jeg har læst mig til…