Citat fra hjemmesiden: Folketingets ombudsmand – Børnekontoret – Spørgsmål & svar
https://boernekontoret.ombudsmanden.dk/sporgsmal/hvad_kan_jeg_klage_over/:
HVAD LAVER BØRNEKONTORET?
Børnekontoret har fire hovedopgaver:
- Vi tager imod klager og spørgsmål, der handler om børn. Klagerne og spørgsmålene kan komme fra børn eller voksne
- Vi starter selv sager. For eksempel hvis aviserne skriver noget, der tyder på, at en kommune ikke har fulgt lovene eller har behandlet et barn dårligt
- Vi besøger private og offentlige institutioner for børn
- Vi holder øje med, at de internationale regler om børn bliver overholdt. Det er bl.a. FN’s børnekonvention
HVAD KAN JEG KLAGE OVER?
Det er selvfølgelig ikke alt, du kan klage over til Børnekontoret. Det vigtigste er, at du kontakter os. Så vil vi hjælpe dig med at komme videre.
Du kan for eksempel klage til Børnekontoret
- hvis kommunen eller din skole ikke vil hjælpe dig eller ikke gør nok for at hjælpe dig
- hvis kommunen eller din skole har besluttet noget, som du er uenig i, sur over eller ked af
- hvis du bor hos en plejefamilie eller på en institution, og du synes, at du bliver behandlet dårligt
Du kan ikke klage til Børnekontoret over:
- En dom
- En butik
- Noget, du har købt
- Din nabo
- Dine venner
Link: https://boernekontoret.ombudsmanden.dk/sporgsmal/hvad_kan_jeg_klage_over/
Hvad kan Børnekontoret hjælpe mig med?
Kilde: Spørgsmål & svar https://boernekontoret.ombudsmanden.dk/sporgsmal/
Her er fem eksempler på, hvad Børnekontoret kan hjælpe med:
- Jeg er uenig med min sagsbehandler i kommunen
- Min sagsbehandler lytter ikke
- Min mor og far er skilt. Jeg bor hos min mor, men vil hellere bo hos min far – kan jeg komme til det?
- Jeg vil gerne være mere sammen med min far
- Jeg bliver behandlet dårligt
Hvordan klager jeg?
Du kan faktisk klage, som du vil.
Du kan ringe til os, skrive til os eller udfylde klageskemaet på Børnekontorets hjemmeside.
Fortæller
I nogen, at jeg har ringet eller skrevet til jer?
I nogen, at jeg har ringet eller skrevet til jer?
Det gør vi normalt kun, hvis vi går videre med din sag. Så er vi nødt til at fortælle den, der har forældremyndigheden over dig (normalt din mor/far), om din klage.
Vi vil typisk også fortælle dem, du har klaget over, om din klage. Vi skal nemlig også høre deres side af historien. Det kan også være, at vi stiller dem nogle spørgsmål. Måske kan de fortælle os noget, som du ikke ved.
Siger du til os, at vi ikke må fortælle nogen om din klage, gør vi det normalt ikke. Men hvis der er tale om noget meget alvorligt, kan vi have pligt til at fortælle for eksempel kommunen om det. Hvis vi ikke må fortælle om din klage, kan vi ikke hjælpe.
Hvorfor kan I ikke svare på mail, hvis jeg er under 15 år?
Det må vi ikke. Vi har nemlig pligt til at svare dig på en måde, så det kun er dig, der kan se svaret. Hvis vi sender dig et svar i en almindelig mail, kan andre ret nemt komme til at se svaret. Vi må kun svare på mail, hvis modtageren har det, der hedder sikker mail. Kun hvis du er over 15 år, kan du oprette en digital brevkasse på borger.dk, og der kan du sende og modtage sikker mail.
Hvem kan jeg ringe til, hvis jeg er ked af det, f.eks. over noget derhjemme eller i skolen, eller hvis jeg har brug for at snakke med en voksen?
Du kan ringe til Børnetelefonen på tlf. 116 111. Der sidder nogen, som kan hjælpe dig, hvis du er ked af det og har brug for at tale med en voksen. Børnetelefonen er åben alle dage kl. 11-23.